Pilietiškumo ugdymas, mąstymo mokykla ir integruotas mokymas

Parašyta: 2023-02-14 | Kategorija: Gimnazija, Jaunimas, Lietuva, Naujienos, Renginiai, Trakai |

Vasario 16-oji – mūsų valstybės atkūrimo diena. Diena, kuri pakeitė ir įprasmino visų mūsų gyvenimą. Šiais metais švenčiame Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 105 gimtadienį!

Kasmet Trakų Vytauto Didžiojo gimnazija dovanoja Lietuvai savo sukurtus  kūrybinius darbus, dalyvaujame įvairiuose konkursuose, puošiamės ir puošiame gimnaziją tautine atributika.

Lietuvos 105 gimtadieniui padovanojome ypatingą dovaną –  dekoraciją „Žydintis sodas“. Sodas, pagamintas iš šiaudų ir papuoštas mūsų vėliavos spalvų gėlytėmis, puikavosi gimnazijos III aukšto fojė palubėje.  Visi gimnazijos bendruomenės nariai ir svečiai turėjo galimybę pabūti po sodu, pasigrožėti ir pasikrauti jo energija.

Šiemet reikėjo sugalvoti kažką naujo. Pasitarusios tarpusavyje, nutarėme, kad tai bus integruota matematikos ir technologijų pamoka. Šioje srityje mes, matematikos ir technologijų mokytojos, jau turime patirties. Tai yra tobulas būdas pasikartoti bei pritaikyti matematikos žinias ir ne tik. Integruotos pamokos leidžia sėkmingai ugdyti visas bendrąsias kompetencijas: komunikavimo, pažinimo, pilietiškumo, socialinę, emocinę ir sveikos gyvensenos, kūrybiškumo, kultūrinę. O mąstymo mokyklos elementai puikiai pasitarnauja tam.

Taigi, pamoka „Ką valgė signatarai“, skirta Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 105 gimtadieniui, vyko  vasario 10 dieną 7a klasėje.

Pavadinimas intriguojantis: matematika ir valgiai, kas čia bendra? O be to patikimos medžiagos iš autentiškų šaltinių ir signatarų, kurie pasirašė valstybės Nepriklausomybės atkūrimo aktą prieš daugiau nei 100 metų, prisipažinsiu, rasti buvo tikrai nelengva. Kodėl?

Į šį klausimą atsako istorikas Alfredas Bumblauskas.

Dialoguose apie Lietuvos istorijos stereotipus profesorius A. Bumblauskas pažymi, kad istorijoje, kas yra ,,laužoma“ su kulinarija, mokyklos vadovėliuose temos apie tai nerasime. Tai rodo, kad tebedominuoja iš XIX a. ateinantis istorijos supratimas, kad istorija yra didžiųjų įvykių: karų, mūšių, evoliucijų, didžiųjų kultūrinių atradimų istorija, o visa tai, kas mus supa žmogų kiekvieną dieną, lyg tai ir nelabai įdomu ir nesvarbu. Ir štai būtent per XX a. istoriografiją istorikai nuėjo kartu su demokratine visuomene ir pagrindė mintį, kad dalykas, su kuriuo mes, paprastai tariant, susiduriame kiekvieną  dieną mažiausiai po tris kartus, t.y. valgome,  yra svarbi istorijos dalis. Ir paaiškėjo, kad jie teisūs. Demokratinėje visuomenėje tai yra svarbu ir tokia istorija įdomi“.

Pamoką susiejome su pilietiškumu ir tautiškumu. Pamokos tikslas: stovint prie Vasario 16-osios slenksčio, pabandyti nukeliauti 105 metus atgal, pajusti tų laikų dvasią, prisiminti svarbiausius įvykius ir įsivaizduoti mūsų didžiavyrių – Nepriklausomybės atkūrimo akto signatarų – kasdienybę. Šiam tikslui įgyvendinti iškėlėme šiuos uždavinius: naudojantis Mąstymo mokyklos įrankiais ir matematikos žiniomis aptarti valstybinės vėliavos paskirtį ir jos matmenis; išnagrinėti, kokie senovės biralų ir skysčių matai buvo naudojami prieš daugiau nei 100 metų ir kokie naudojami iki šiol, išanalizuoti ir apibendrinti laboratorinio darbo matavimus; susipažinti su signatarų valgiais; surengti sau šventę: pagaminti trijų spalvų keksiukus, susieti praeitį su dabartimi ir tautiškumu bei pasivaišinti.

Pamokos metu mokiniai panaudojo šiuos Mąstymo mokyklos elementus: apskritimo žemėlapis – ,,Valstybės simboliai“, sekos žemėlapis – ,,Vėliavos ir jos koto matmenys“, medžio žemėlapis – „Antropologiniai matai“, mąstymo raktas: minčių lietus „Lietuvos kulinarinis paveldas“, taikė mąstymo įpročius: turimų žinių taikymas naujoje situacijoje, nuoširdus ir empatiškas klausymasis, atkaklumas, mąstymas drauge. Savo refleksijas išreiškė de Bono kepuraičių pagalba.

Taip pat atliko praktinį darbą – pagamino popierinę vėliavą pagal nurodytas sąlygas, sprendė uždavinius su senaisiais tų laikų matais (metrinė vienetų sistema įsigaliojo nuo 1922 metų), skaičiavo, kaip atrodytų keksiukų receptas pateiktas senoviniais matais, atliko teksto suvokimo užduotį.

Džiaugiamės, kad pamoka buvo vaikams įdomi ir naudinga. Štai grupių atsiliepimai:

„Sužinojome, kas yra Lietuvos kulinarinis paveldas, ką valgė Vileišis, sužinojome daug naujų dalykų. Gerai praleidome laiką. Pamoka buvo labai konkurencinga. Džiaugsmas už šiandien“.

„Išmokome padaryti Lietuvos vėliavą. Sužinojome apie signatarų valgomą maistą. Jonas Basanavičius valgė sveikai. Labai džiaugiamės šios integruotos pamokos galimybėmis“.

„Sužinojome apie senovinį maistą, skysčių ir biralų matavimo vienetus. Vėliavos matmenys yra 3:5. Labai buvo įdomios užduotys ir klausimai. Patikima informacija“.

„Labai patiko. Praleidome gerai laiką, nors buvo sunku. Gera sužinoti apie praeitį ir apie maisto kultūrą. Dar kartu įsitikinome, kaip gera dirbti kartu.“

Mieli mokiniai, ačiū jums už gražius ir nuoširdžius atsiliepimus. O mes įsipareigojame parengti jums naujas, ne mažiau įdomias, integruotas pamokas. Laukite.

 

Danuta Debesienė

Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos matematikos mokytoja metodininkė


Komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Rekomenduojami video

Taip pat skaitykite